Jak świat ogrodniczy radzi sobie z kryzysem?


Ukazał się najnowszy biuletyn Fleuroselect, którego tematem jest sytuacja międzynarodowej branży ogrodniczej. Biuletyn otwiera list Karola Pawlaka - założyciela Vitroflory, Prezesa Fleuroselect; skierowany do członków stowarzyszenia. 

Przedstawiamy Państwu streszczenie tego ważnego wydania, w którym przedstawiciele największych firm na rynku kwiaciarskim podsumowują nastroje panujące w branży w ich krajach, przekazują wyrazy wsparcia, motywują do działania!


baner


Karol Pawlak - prezes Fleuroselect, Vitroflora (Polska)
Bądźcie bezpieczni, bądźcie zdrowi, bądźcie pozytywni!

Karol Pawlak w swoim liście do członków Fleuroselect przekazuje wyrazy zrozumienia i wsparcia w czasie kryzysu. Podkreśla olbrzymią rolę rzetelnej informacji w branży, oraz lobbowania na rzecz Ogrodnictwa Ozdobnego u organów rządzących. Z nadzieją patrzy w przyszłość, podkreślając istotność wsparcia dla pracowników firm ogrodniczych. 

"Są to dla nas wszystkich bezprecedensowe czasy i mam nadzieję, że każdy z Państwa otrzymuje ciepło i wsparcie ze strony swoich rodzin i przyjaciół. Moje myśli i modlitwy są z wami wszystkimi. 

Wierzę, że dzielenie się informacjami ma w tym momencie ogromne znaczenie w branży i powinniśmy wykorzystać naszą sieć Fleuroselect do rozmów i zbierania tychże informacji. Dlatego cieszę się, że członkowie naszego Zarządu dzielą się swoimi świadectwami w dalszej części biuletynu. Mam nadzieję, że przyniosą one zarówno komercyjne, jak i moralne wsparcie.

(...) 
Jeśli przyjrzeć się naszej (krajowej) sytuacji, to duże centra ogrodnicze zostały zamknięte, ale lokalne targi i bazary nadal działają. Działa rynek zbytu dla kwiatów i roślin ozdobnych, ale w miarę jak wchodzimy w główny sezon sprzedaży roślin rabatowych, sytuacja staje się on coraz bardziej krytyczna. Podczas gdy nasza organizacja zajmuje się szeroką gamą roślin ozdobnych, Vitroflora specjalizuje się również w uprawie bylin i jesteśmy przekonani, że po zakończeniu kryzysu będzie istniał duży popyt na te produkty ze strony konsumentów wraz ze zbliżający się sezonem letnim. Z niecierpliwością czekamy również na sezon Poinsecji, który - miejmy nadzieję - będzie w tym roku bardzo dobry. W dalszym ciągu dbamy o bezpieczeństwo i dobre samopoczucie naszych pracowników, wspieramy ich i dbamy o ich morale. Ma to dla nas priorytetowe znaczenie.


Podsumowaniem listu jest przesłanie Karola Pawlaka dla członków Fleuroselect, oraz dla wszystkich ogrodników:
Stay Safe, Stay Healthy and Stay Positive!



Marc Driessen - vice-prezes Fleuroselect, Beekenkamp (Holandia)
Komunikacja jest niezbędna

Mark Driessen z firmy Beekenkamp podkreśla, jak ważna jest obecnie dobra komunikacja i rzetelny przepływ informacji. Wspomina o problemach logistycznych w związku ze wstrzymaniem komercyjnego transportu lotniczego. Zapewnia jednak, że wszystkie dostawy są realizowane. Zwraca uwagę jak ważne obecnie jest przestrzeganie zaleceń epidemiologicznych i współdziałanie.


W naszej branży wszyscy musieliśmy się nauczyć, że niektórych sytuacji, jak i tej, po prostu nie da się przewidzieć. Jako pracodawca upewnij się, że doceniasz swoich współpracowników. To oni podejmują dodatkowy wysiłek. Środki podejmowane w celu walki z kryzysem zmuszają ich często do zmiany już podjętych decyzji w ciągu jednej chwili. Nie słyszę, żeby ktokolwiek narzekał. Wszyscy widzą w tym potrzebę i celowość. Jestem za to bardzo wdzięczny.

Postępujcie zgodnie z instrukcjami waszego samorządu i pomóżcie ludziom z waszego otoczenia ich przestrzegać. Zachowajcie zimną krew. Ważne jest, aby dać odpowiedni przykład. Jak motto Beekenkampa: "Razem dla najlepszego rezultatu". To dotyczy również tej sytuacji, nie jesteście sami, musimy działać razem...


Simon Crawford - dyrektor Burpee Europe, przewodniczący Home Gardening B.U.  (USA)
Kwitnący przemysł nasienniczy, zła sytuacja centrów ogrodniczych

Dyrektor generalny Burpee informuje że branża nasienna przeżywa w USA rozkwit, jednak sytuacja centrów ogrodniczych jest zatrważająca. HTA lobbuje na rzecz wsparcia rządowego dla przedsiębiorców.

Biznes nasienny w Burpee przeżywa rozkwit, zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Stanach Zjednoczonych. Na szczęście zamówienia na nasiona mogą być wysyłane i odbierane w sposób terminowy i efektywny. W ostatnich dniach UPS szczególnie dobrze radzi sobie z dostarczaniem nasion do Włoch, Hiszpanii i Polski.

Centra ogrodnicze natomiast znajdują się w rozpaczliwej sytuacji. Ogrodnictwa zwróciły się do rządu Wielkiej Brytanii o wsparcie.

Obecna sytuacja jest ogromnym problemem dla branży, ponieważ w szklarniach czekają na dystrybucję rośliny warte miliony funtów. Film wideo przygotowany przez Kernock Plants naprawdę dobrze wyjaśnia nadchodzące zagrożenie. HTA  (Health Technology Assesment) ciężko pracuje nad lobbowaniem rządu na rzecz wsparcia.



Leo Hoogendoorn - dyrektor generalny Florensis (Holandia)
Zachowajmy spokój w oczekiwaniu na lepszy czas!

Dyrektor Florensis informuje że po początkowym wstrząsie dwa tygodnie temu firma wraca do stabilnej sytuacji. Słusznie zauważa, że zmiany w wydatkach na rynku konsumenckim. Te pieniądze, które klienci przeznaczali na anulowane podróże, wydadzą w inny sposób, min. na pielęgnację ogrodów!


Jaką radą chciałbym się podzielić z moimi kolegami z Fleuroselect? Zachowajcie spokój, po tym kryzysie będą lepsze czasy.
Branży turystycznej ubyło 100 miliardów euro, które wkrótce po kryzysie zostaną wydane na produkty konsumenckie, w tym na pielęgnację ogrodów! Trzymajcie się!



Thomas Bousart - dyrektor zarządzający Dümmen Orange (Niemcy)
Konsumenci będą nadal kupować kwiaty

Thomas Bousart, zauważa iż wiele firm przeszło obecnie w tryb 'przetrwania' i za wcześnie jeszcze aby zrozumieć jaki faktyczny wpływ epidemia będzie miała na branżę. Jest za to pewne, że wiele struktur, procedur i modeli działania dobrze znanych do tej pory będzie musiało ulec zmianie. Bousart akcentuje tym samym powagę sytuacji oraz konieczność stosowania się do zaleceń rządowych. Docenia kreatywność działań i lokalne inicjatywy pro-sprzedażowe.


Zdrowie każdego z nas i naszych rodzin powinno być dla nas wszystkich najwyższym priorytetem. Kryzys jeszcze się nie skończył i nie jest to tylko kwiaciarski kryzys. Powinniśmy śledzić i respektować krajowe i lokalne zalecenia epidemiologiczne, nawet jeśli szkodzą one naszemu życiu społecznemu i sytuacji finansowej. Każdy może teraz wiele wnieść w swoje życie prywatne lub zawodowe. 


W zależności od kraju czy kontynentu istnieje wiele inicjatyw w zielonej branży. Jest dużo kreatywności, która daje odwagę i nadzieję. Jeden z hodowców w okolicy, w której mieszkam, oferuje szeroką gamę roślin wiosennych na ulicy przed domem w systemie 'drive-through'. Możesz przejechać samochodem, wybrać to co chcesz bezpośrednio z wózków, a na końcu zapłacić tyle, ile uważasz za stosowne.  

Jedno jest pewne, konsumenci będą nadal kupować kwiaty. Historia dowiodła, że we wszystkich sytuacjach kryzysowych ostatnich dziesięcioleci kwiaty i rośliny są ważne, aby wnieść trochę koloru do naszego świata. Pomimo różnych niepewności, powinniśmy przygotować się na tę chwilę, już teraz.

__________________________________________


Jak możemy przeczytać w powyższych wypowiedziach największe firmy na całym świecie prezentują zgodne stanowisko. Musimy przede wszystkim zachować spokój i działać. Dbać o siebie, swoje rodziny i współpracowników w naszych przedsiębiorstwach. Rzetelny przepływ informacji oraz lobbowanie na rzecz podejmowania działań antykryzysowych w instytucjach rządowych jest obecnie bardzo ważne dla podniesienia się branży po załamaniu.  

Czerpmy również inspirację z inicjatyw podejmowanych na całym świecie! Rozpoczęto wiele kreatywnych działań na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym, aby zachęcić ludzi do zachowania bezpieczeństwa, wspierania ogrodnictwa i kupowania kwiatów. Oto niektóre z nich: 

• W Holandii przesłanie FlowerPower zachęcające do kupowania kwiatów stało się 'wirusem' w mediach społecznościowych zaraz po tym, jak rząd wezwał do podjęcia działań.

• Flowers4oxygen wysyła pozytywne przesłanie o sile i energii do wszystkich tych, którzy walczą z zakażeniem koronawirusem. Na terenie ogrodów Keukenhof w Holandii powstał olbrzymi wizerunek pary płuc stworzony z tysięcy wielobarwnych kwiatów.

• W Wielkiej Brytanii Stowarzyszenie Handlu Ogrodniczego stwierdza, że duża część krajowego przemysłu ogrodniczego wartego 1,4 miliarda funtów może zostać zniszczona po zamknięciu granic w Wielkiej Brytanii. Organizacja zainicjowała kampanię lobbingową, aby poprosić rząd o znaczne wsparcie finansowe.

• W Niemczech wydawnictwo ogrodnicze Ulmer zaprasza kluczowych graczy z branży do podzielenia się swoimi przemyśleniami, doświadczeniami i życzeniami, aby zebrać pomysły i wzajemnie się wspierać w czasie kryzysu. Wszystkie wypowiedzi można znaleźć w mediach społecznościowych pod tagiem #zusammengartenbau

• Wielu hodowców i centrów ogrodniczych w Holandii i Niemczech proponuje innowacyjne rozwiązania, aby utrzymać się na rynku, sprzedaż drive-through jest najskuteczniejszym z nich!

• W Polsce polecamy współpracę z lokalnymi sklepami i instytucjami! Nasi Klienci w porozumieniu np. ze zaprzyjaźnionymi sklepami spożywczymi czy aptekami wystawiają wózki ze swoim towarem i przed lokalami. Za kwiaty można zapłacić przy kasie.


Inicjatywa, kreatywność działań i pozytywne nastawienie pomoże nam wszystkim przetrwać ten trudny dla wszystkich czas! 

Stay Safe, Stay Healthy and Stay Positive!

VITROFLORA & FLEUROSELECT



* orginalny tekst w języku angielskim, oraz więcej informacji znajdą Państwo na stronie www.fleuroselect.com

________________________________

Czytaj również...


Wspólne działania firm sadzonkowych w czasach COVID-19. cz. 1

Wspólne działania firm sadzonkowych w czasach COVID-19. cz. 2

Działalność ogrodnicza w dobie epidemii

Dokumentacja poniesionych szkód w czasie COVID-19